جستارهای فلسفه دین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مطالعات اسلامی دانشگاه اکستر

2 استاد گروه فلسفه دین دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران

10.22034/philor.2024.2014015.1455

چکیده

تأمل پیرامون مسئلة شر و ارتباط آن با خداباوری از موضوعات فلسفی‌ای است که در طول تاریخ مورد بحث و گفت‌وگو بوده‌است. از جمله اندیشمندانی که در دوران معاصر به این مسئله پرداخته‌، بروس رایشنباخ است. وی در پاسخ به برهان احتمالاتی شر، علاوه بر تبیین دقیق شرور اخلاقی، توضیحی جامع پیرامون چرایی شرور طبیعی مطرح ساخته‌ که با عنوان «تئودیسة قوانین طبیعی» شناخته شده‌است. بر مبنای این تئودیسه، شرور طبیعی لازمة قانون‌مندی جهان طبیعی است و قانون‌مندی نیز شرط ضروری تحقق فاعل-های مختار است. اشکالِ مهمی که به این تئودیسه وارد شده آن است که می‌توان جهانی را با قوانین یا شرایط متفاوت تصور کرد به گونه‌ای که فاقد شرور طبیعی، و یا، دست‌کم، مشتمل بر شرور طبیعی کمتری نسبت به جهان واقع باشد. پیش‌فرض اساسیِ این اشکال، اعتبارِ استنتاج «امکان» از «تصورپذیری» است که در فلسفة تحلیلی معاصر مورد تدقیق قرار گرفته‌است. به عنوان نمونه، دیوید چالمرز به صورت تفصیلی با بررسی انحای گوناگون تصورپذیری، این استنتاج را جز در شرایطی خاص نمی‌پذیرد. هدف این مقاله، بازخوانی دقیق‌تر تئودیسة قوانین طبیعی رایشنباخ با استفاده از نظریة چالمرز دربارة استلزام تصورپذیری-امکان است. در نتیجه، با تضعیف اشکال تصورپذیری جهان بدون شر این تئودیسه تقویت گشته‌است.

کلیدواژه‌ها

Chalmers, David J. (2002). ‘Does Conceivability Entail Possibility?’, in: T. Gendler and J. Hawthorne (eds.), Conceivability and Possibility, Oxford; New York: Oxford University Press.
Chalmers, David J. (2009). ‘The Two‐Dimensional Argument Against Materialism’, in: A. Beckermann, B. P. McLaughlin and S. Walter (eds.), The Oxford Handbook of Philosophy of Mind, Oxford; New York: Oxford University Press.
Chalmers, David J. (2010). The Character of Consciousness, Oxford; New York: Oxford University Press.
McCloskey, H. L. (1974). God and Evil, The Hague: Nijhoff.
Reichenbach, Bruce R. (1976). ‘Natural Evils and Natural Laws: A Theodicy for Natural Evils’, International Philosophical Quarterly, 16 (2): 179-196.
Reichenbach, Bruce R. (1979). ‘Must God Create the Best Possible World?’, International Philosophical Quarterly 19 (2): 203-212.
Reichenbach, Bruce R. (1980). ‘The Inductive Argument from Evil’, American Philosophical Quarterly 17 (3): 221-227.
Reichenbach, Bruce R. (1981). ‘The Deductive Argument from Evil’, Sophia, 20 (1): 25-42.
Reichenbach, Bruce R. (1982). Evil and a Good God, New York: Fordham University Press.