نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران.
2 استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه امام صادق، تهران، ایران.
چکیده
"الاهیات اولویت" عنوانی است که برای نظامِ الاهیاتی ابوالحسین بصری در بررسی مسئلهی فعل الاهی یا مسئلهی عامتری که امروز با عنوان "خدا و جهان" شهرت یافته است، معرفی شده است. ابتناء الاهیات او بر نظریهی اولویتِ علّی-معلولی و نه ضرورت بود. او معتقد بود چون جهان، اشیاء و روابط درونِ آن مخلوق خدای مختار است، بنابراین روابطِ طبیعی و به عبارتی جریانِ علّیت در طبیعت، تنها اولویتمند است؛ و لذا دو انگارهی ضرورت و تقارنانگاری که از جانبِ مشائیان و اشاعره ارائه میشد، ناصحیح خواهد بود. بر اساس الاهیات اولویت خداوند قادر است تا در تقدیم و تأخیر ایجاد جهان، انتخابِ حالتها و اشیاء ممکن برای وجودیافتگی، تنظیم مجدد یا تغییراتِ جریانهای طبیعی آزادانه اقدام کند. همچنین الاهیات اولویت تلاش میکند تا سهم خدا، انسان و طبیعت را در فاعلیت محفوظ نگه دارد. تبیین مواردی چون معجزه، کرامت، استجابت دعا، فسخ عزائم و بسا بداء در الاهیات بصری نشان میدهد که نظم و اختیار انسان و طبیعت بنابر روال طراحی شده از جانب خداوند عمل میکند؛ ولی در عین حال خداوند میتواند بنابر حکمتهایی و از آن جمله آشکارگی قدرت و اختیار خویش در جهان دخالت کند. الاهیات بصری توانست با ارائهی تحلیلهای کلامی از مشیِ فلسفی راهی نوین برای دفاع از مدعیات متکلمان ایجاد کند. همین امر در ادوار پسین مورد استقبالِ ابنملاحمی، فخر و حمصی رازی، خواجه نصیر طوسی، علامه حلّی و دیگرانی قرار گرفت؛ و اساس نظامهای کلامی ایشان را بنیان نهاد. بسیاری از تعاریف و تحلیلهای رایج از معنای وجوب و امکان، نحوهی جریانِ علّیت در عالَم، تبیین امرٌبینالامرین در حل جبر و تفویض، معجزات و نظائر آن و بالاخره حل مسئلهی شر از آثار و پسامدهای الاهیات اولویت بصری است.
کلیدواژهها
- ابنخلکان.احمدبنمحمد: بیتا، وفیات الاعیان و انباء ابناءالزمان، تحقیق: احسان عباس، بیروت: دارالفکر.
- ابنمرتضی.احمدبنیحیی: 1961، طبقات معتزله، تصحیح: هیلموت ریتر و آلبرت دیتریش، ویسبادن: نشر فرانزشتاینر.
- احسائی.ابنابیجمهور: 2013، مجلی مرآةالمنجی فی الکلام و الحکمتین و التصوف، اشراف: زابینه اشمیتکه و تحقیق: رضا یحییپور، قم: جمعیة ابنابیجمهوراحسائی لإحیاءالتراث.
- ارسطو: 1984، الطبیعة، ترجمه: حنین بن اسحاق، تدوین و تعلیقه: ابوالحسین بصری، تصحیح: عبدالرحمن بدوی، قاهره: هیئة المصریة العامة للکتاب.
- اشعری.ابوالحسن: 1955الف، کتاب اللمع فی الرد علی اهل الزیغ و البدع، تصحیح: حموده غرابه، مصر: شرکت مساهمة مصریة.
- اشعری.ابوالحسن: 1955ب، اشعری.ابوالحسن: 1995ب، استحسان الخوض فی علم الکلام، رجوع و مقدمه: محمدولی الاشعری القادری، بیروت: دارالمشاریع.
- اشعری.ابوالحسن: 1980، مقالات الاسلامیین و إختلاف المصلّین، تصحیح: هلموت ریتر، ویسبادن: انتشارات فرانز استینر.
- اشمیتکه.زابینه: 1378، اندیشههای کلامی علامه حلّی، ترجمه: احمد نمایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
- اشمیتکه.زابینه: 1386، مواجهه قرائیم با تفکر ابوالحسین بصری بر مبنای مجموعه فرکویچ در سنپترزبورگ، ترجمه: محمدکاظم رحمتی، مجله هفت آسمان، شماره 33، صفحه 171 تا 192.
- افندی.عبدالله: 1431، ریاضالعلماء و حیاضالعقلاء، تحقیق: احمدحسینی اشکوری، بیروت: مؤسسه تاریخ العربی.
- انصاری.حسن: 1395، میان کلام و فلسفه، تهران: انتشارات رایزن.
- بحرانی.کمالالدین میثم بن میثم: 1434، قواعدالمرام فی علمالکلام، کربلاء: عتبه حسینی.
- بصری.ابوالحسین: 2006، تصفح الادلة، تحقیق: ویلفرد مادلونگ و زابینه اشمیتکه، ویسبادن: هارازویت.
- حلّی.حسن بن یوسف (علامه): 1384، تسلیک النفس الی حضیرة القدس، تحقیق: فاطمه رمضانی، قم: مؤسسه امام صادق (علیهالسلام).
- حلّی.حسن بن یوسف (علامه): 1386، معارج الفهم فی شرح الیاقوت، تحقیق: محمد نجفی زنجانی، قم: الشریف الرضی.
- حلّی.حسن بن یوسف (علامه): 1433، کشف المراد فی شرح تجریدالاعتقاد، تصحیح: حسن حسنزاده آملی، قم: مؤسسه نشر اسلامی.
- خطیب بغدادی.احمدبنعلی: 1417، تاریخ بغداد، تحقیق: مصطفی عبدالقادر عطا، بیروت: دارالکتب العلمیه.
- ذهبی.محمدبناحمد: 1413، الإعلام بوفیات الأعلام، تحقیق: ربیع ابوبکر عبدالباقی، بیروت: مؤسسه الکتب الثقافیه.
- رکعی.محمد و رسول رضوی: 1394، نقد انگارهی تأثیرپذیری علامه حلّی از ابوالحسین بصری، نشریه کلام اهلبیت (علیهمالسلام)، شماره 1، صفحه 115 تا 134.
- شهرستانی.محمدبنعبدالکریم: 1375، کتاب الملل و النحل، تخریج: محمدبن فتحالله بدران، قاهره: مکتبة الانجلوالمصریه.
- صدرا.محمد: 1981، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: درالإحیاءالتراثالعربی.
- الصفدی.صلاحالدینخلیل: 1401، الوافی بالوفیات، تحقیق: هیلموت ریتر، بیروت: دارالنشر فرانزشتاینر.
- طوسی.نصیرالدین (خواجه): 1405 الف، مصارع المصارع، تحقیق: حسن معزی، قم: کتابخانه آیتالله مرعشی.
- طوسی.نصیرالدین (خواجه): 1405 ب، تلخیص المحصل، بیروت: دارالاضواء.
- فخررازی. محمد: 1413، اعتقادات فرق المسلمین و المشرکین، تحقیق:محمدتاریه غرب، قاهره: مکتبة مدیولی.
- فخررازی.محمد: 1407، المطالب العالیة من العلم الالهیة، تحقیق: حجازی سقا، بیروت: دارالکتب العربی.
- فخررازی.محمد: 1411، کتاب المحصل، تحقیق: حسین اتای، عمان: دارالرازی.
- فخررازی.محمد: 1433، تفسیر الکبیر المشهور بمفاتیح الغیب، مقدمه و تحقیق: خلیل عیس، بیروت: دارالفکر.
- فخررازی.محمد: 1986، الاربعین فی اصول الدین، قاهره: مکتبة الکلیات الازهریه.
- فخررازی.محمد: 1989، القضا و القدر، تصحیح: محمد بغدادی، بیروت: دارالکتب العربی.
- فخررازی.محمد: 2015، نهایة العقول فی درایة الاصول، تحقیق: سعیدعبداللطیف فودة، لبنان: دارالذخائر.
- لاهیجی.عبدالرزاق: 1396، شوارق الالهام فی شرح تجرید الکلام، تحقیق: اکبر اسدعلیزاده، تهران: مرکز علوم و فرهنگ اسلامی.
- ملاحمی خوارزمی.محمود: 1386، کتاب الفائق فی اصولالدین، تحقیق و مقدمه: ویلفرد مادلونگ و مارتین مکدرموت، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین.
- ملاحمی خوارزمی.محمود: 1979، المعتمد فی اصولالدین، تصحیح و مقدمه: ویلفرد مادلونگ و مارتین مکدرموت، لندن: الهدی.
- ملاحمی خورازمی.محمود: 1387، تحفة المتکلمین فی الرد علی الفلاسفه، تصحیح و مقدمه: حسن انصاری و ویلفرد مادلونگ، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
- ولفسن.هری اوسترین: 1368، فلسفه علم کلام، ترجمه: احمد آرام، تهران: انتشارات الهدی.