TY - JOUR ID - 245075 TI - تبیین ماهیت علم خداوند از دیدگاه ویلیام آلستون و بررسی تطبیقی آن با دیدگاه شیخ اشراق JO - جستارهای فلسفه دین JA - PHILOR LA - fa SN - 238-07X AU - شوروزی, حسین AU - سعیدی مهر, محمد AU - قاسمی, اعظم AU - ماحوزی, رضا AD - دانشجوی دکترای فلسفه دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی AD - دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس AD - استادیار گروه کلام و فلسفه دین، پژوهشگاه علوم انسانی AD - دانشیار پژوهشگاه مطالعات اجتماعی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - 2 SP - 103 EP - 127 KW - علم KW - باور KW - شهود مستقیم KW - اضافیه اشراقیه KW - نورالانوار DO - N2 - مسئلة ماهیت علم خداوند از مسائلی است که از دیر باز ذهن اندیشمندان و متفکران را به خود واداشته است. در فلسفة دین معاصر، ویلیام آلستون به این مسئله چیستی ماهیت علم خداوند می‌پردازد؛ آیا می‌توان گفت علم خداوند همان باور صادق موجه است؟ در فلسفة اسلامی نیز علم را به دو قسم تقسیم می‌کنند؛ علم حضوری و علم حصولی. علم خداوند کدام قسم از این دو مورد است؟ علم حصولی یا حضوری؟ در این مقاله پس از بیان دیدگاه آلستون و شیخ اشراق در مورد علم خداوند، به این نظریه می‌پردازیم که این دو متفکر تا حدودی دیدگاه مشترکی در مورد علم خداوند پس از ایجاد دارند. نظریة شهود مستقیم آلستون و اضافیة اشراقیة سهروردی دو تعبیر از یک دیدگاه است. از دیدگاه آلستون علم خداوند را نمی‌توان همان باور درنظر گرفت، چراکه باور با محدودیت‌ها و الزاماتی مواجه است که همسو و سازگار با علم مطلق نیست. نظریة شهود مستقیم آلستون به این معنا است که خداوند مستقیماً جهان را شهود می‌کند و از این رو به آن علم دارد. همچنین آلستون نظریة متفکرانی را که معتقدند علم خداوند همان باور صادق موجه است رد می‌کند؛ زیرا انتساب آن به خداوند با تناقضاتی مواجه است. در این مقاله تلاش شده است تا با بررسی دیدگاه ویلیام آلستون و شیخ اشراق، دیدگاه این دو متفکر در مورد ماهیت علم خداوند تشریح شود و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها در این زمینه روشن شود. UR - https://journal.philor.org/article_245075.html L1 - https://journal.philor.org/article_245075_8b239b7a65f9d911949ef7fa37420c54.pdf ER -