%0 Journal Article %T بررسی رابطه ایمان و کفر با علم در کلام صدرالمتألهین و عین القضاه همدانی %J جستارهای فلسفه دین %I انجمن علمی فلسفه دین ایران %Z 238-07X %A امیری, سمیه %A احمدی سعدی, عباس %A اخگر, محمد علی %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 10 %N 2 %P 89-108 %! بررسی رابطه ایمان و کفر با علم در کلام صدرالمتألهین و عین القضاه همدانی %K عین القضات همدانی %K ملاصدرا %K ایمان %K کفر %K کفر ابلیسیه %K مراتب ایمان %R 10.22034/philor.2022.554755.1396 %X از دیر زمان در تمدن اسلامی و مسیحی، متفکران و الهیدانان، درباره مفهوم ایمان و کفر و مسائل پیرامون آن‌ها با رویکردهای مختلف تفسیری، فلسفی، کلامی و عرفانی مباحث فراوانی مطرح نموده‌اند. این مباحث بازتاب اجتماعی فراوانی همچون تکفیر و تقدیس به همراه داشته است. عین القضاۀ همدانی پس از بیان تفاوت علم و معرفت، راه شناخت حقیقی را طوری ورای طور عقل دانسته و با انتقاد از فیلسوفان در بحث مفهوم ماهوی ایمان، معنای آن را تصدیق قول انبیاء و پایین‌ترین مرتبه آن را عمل مطابق با اوامر و نواحی الهی بیان می‌کند. ایمان دارای دو جنبه است: علم و عمل و نشانه آن، «تعظیم لامرالله» «مهرورزی به خلق خدا» است. وی پس از بیان اقسام کفر، اقسامی از آن را پسندیده بلکه لازمه ایمان می‌داند. در مقابل، ملاصدرا با نگاهی معرفت شناختی فلسفی، در معنای ایمان و کفر، اصالت را به علم و معرفت داده و در همه مراتب ایمان همچون ایمان لفظی، تقلیدی، برهانی و حتی کشفی، نقش اصلی را به معرفت و علم می‌دهد. او کفر را شدیدترین مرتبه جهل می‌داند. در این مقاله، دیدگاه عین القضاۀ همدانی (492- 525 ق) و ملاصدرا (۹۷۹-۱۰۵۰ ق) در باره ایمان و کفر و برخی مسائل مهم آن‌ها با روش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی تطبیقی قرارگرفته است. %U https://journal.philor.org/article_255106_ae746de162185846a8de9443536bfb62.pdf