@article { author = {akhgar, mohammad ali}, title = {An Explanation of Religious Inclusivism;According to Sadra’s Gradation Theory}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {5}, number = {2}, pages = {23-44}, year = {2016}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {The problem of religious diversity and related questions including the questions of rightfulness and salvation are of great religionological importance. One of the many answers to this problem is a version of inclusivism developed by Muslims researchers using the teachings of Sadraian philosophy, in particular the graded distinction, which could be called ‘the inclusivism of graded rightfulness’. Using the teachings of Sadra’s philosophy and gradation theory and a descriptive-analytic examining of this reading of inclusivism, this article has investigated and inquired this inclusivism, which puts numerous existent religions in a graded hierarchy of rightfulness. Accordingly, the distinction among the existent religions was a graded one and has the characteristics of a graded hierarchy; so, for instance, it consists of a kind of composition of having and lacking, and higher ranks include the perfections of lower ranks. Thus the higher the rank of a religion in the graded hierarchy of rightfulness is, the more right beliefs it has and so has some graded covering regarding to the lower ranks.  }, keywords = {Religious Diversity,Inclusivism,Rightfulness of religion,MullaSadra,the gradation of rightfulness}, title_fa = {تبیین شمول‌گرایی دینی بر مبنای تشکیک صدرایی}, abstract_fa = {مسئلة تعدد ادیان و پرسش‌های ذیل آن، ازجمله پرسش‌های حقانیت و نجات، حائز اهمیت دین‌شناسانة فراوانی هستند. در میان پاسخ‌های متعددی که به این مسئله داده شده است یکی از تقریر‌های شمول‌گرایانه‌ای که با بهره‌گیری از تعالیم فلسفة صدرایی و به طور خاص تمایز تشکیکی به نحو مجمل توسط برخی محققان مسلمان شکل گرفته است نوعی پاسخی است که می‌توان آن را شمول‌گرایی تشکیکی بودن حقانیت نامید. مقالة حاضر[i] با بررسی توصیفی-‌تحلیلی این تقریر شمول‌گرایی و با بهره‌گیری از تعالیم فلسفة صدرایی و نظریة تشکیک به پرسش‌گری پیرامون این تقریر پرداخته و این شمول‌گرایی که ادیان متعدد موجود را در سلسلة تشکیکی حقانیت قرار می‌دهد مورد واکاوی قرار می‌دهد. مطابق این تقریر تمایز بین ادیان موجود تمایز تشکیکی است و خصوصیات یک سلسلة تشکیکی ازجمله مشتمل بودن بر نوعی از ترکیب از وجدان و فقدان، شمول مراتب بالاتر بر کمالات مراتب پایین‌تر، حمل حقیقه و رقیقة مراتب بر یکدیگر و غیره بر آن حاکم است درنتیجه هرچه یک دین در مرتبة بالاتری از سلسله‌مراتب تشکیکی حقانیت باشد از عقاید حقة بیش‌تری برخوردار است و از نوعی شمول تشکیکی نسبت به‌ مراتب پایین‌تر برخوردار است.      [i]. این مقاله تا حد زیادی متکی بر طرح پژوهشی «گسترة شمول‌گرایی دینی و آثار و پیامدهای آن از نظر عقل و دین» است که توسط این‌جانب با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و با همکاری آقایان دکتر مرتضی حق‌شناس و حسین نیاکان نگاشته شده است. }, keywords_fa = {تعدد ادیان,شمول‌گرایی,حقانیت ادیان,ملاصدرا,تشکیکی بودن حقانیت}, url = {https://journal.philor.org/article_245112.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_245112_6c5db847cb2f4a417025487994454da6.pdf} }