@article { author = {amosoltani, mohammadmahdi and azarbayejani, masuod}, title = {free will, manifestation of immaterial substance of soul or an emergent property?}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {7}, number = {1}, pages = {111-136}, year = {2018}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {Property emergentism as a new and advanced theory than materialism and physicalism and having more correspondent with sciences such as physics, neurology and biology, in spite of the acceptance of mental states, powers and casuality denies the immaterial subestance of soul / mind , and ultimately depends the mind and mental states to the body and its components and functions as a hole; that means it considers mental states as dependent properties on the interactions of the nervous system and the network components . These emergentists are classified into two group in considering free will: some see it as an emergent property and as a character of the whole nervous system and body parts network , but the other denies free will despite their accepting other mental and subjective properties . But we can provide intellectual reasons and scientific evidence on the rejection of both view and then we review and criticize these property emergentist views and prove existence of immaterial soul/mind through the existence of free will.}, keywords = {Emergentism,Free will,Volition,Mind,soul}, title_fa = {اراده آزاد، برخاسته از جوهر مجرد نفس یا ویژگی‌ای نوخاسته}, abstract_fa = {نوخاسته­ گرایی ویژگی­ها علی‌رغم پذیرش حالات، قوا و علیت ذهنی، منکر جوهر مجرد نفس/ذهن است و نهایتاً حالات ذهنی را ویژگی­هایی نوخاسته از شبکه و سیستم فیزیکی-عصبی بدن معرفی می­کند و گرچه حالات ذهنی را به بدن و اجزا و خودِ این شبکه فروکاهش نمی­دهد ولی آن‌ها را در ایجاد و استمرار وجود خود، وابسته به تعاملات سیستم عصبی و شبکه­ای اجزای بدن می­داند. نوخاسته‌گرایان ویژگی­ها در مورد ارادة آزاد، به دو دسته تقسیم می­شوند: عده­ای آن را یک ویژگی برآمده و نوخاسته از کل سیستم عصبی و شبکه اجزای بدن می­دانند و عده­ای دیگر علی‌رغم پذیرش سایر ویژگی‌های ذهنی منکر وجود ارادة آزاد هستند و صرفاً آن را توهم می­دانند. این در حالی است که در فلسفة اسلامی با توجه به وجود اراده به اثبات نفس مجرد پرداخته ‌شده است. هدف این پژوهش طرح هر دو ادعای نوخاسته­ گرایی ویژگی­ها در مورد ارادة آزاد، و ارزیابی آن با روش تحلیلی، استدلالی و میان­رشته­ای با نگاهی به استدلال­های فلسفة اسلامی بر جوهر مجرد نفس از طریق اراده است؛ و پس از نقد هر دو ادعای نوخاسته‌گرایان ویژگی­ها و نیز نقد و تقویت ادلة فلاسفة اسلامی، نتیجتاً با استدلال­هایی برتر و با یافته ­های علمی روز، به اثبات جوهر مجرد نفس از طریق وجود ارادة آزاد می­رسد.}, keywords_fa = {نوخاسته‌گرایی,ارادة آزاد,اختیار,ذهن,نفس}, url = {https://journal.philor.org/article_245040.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_245040_cd0b523e27fc79940e5a4a75f121a4da.pdf} }