@article { author = {Marvinam, Mohsen}, title = {Inclusive of salvation and interreligious dialogue in the point of view of Motahari and Karl Rahner}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {9}, number = {1}, pages = {1-24}, year = {2020}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {http://dx.doi.org/10.22034/rs.2020.5368}, abstract = {Among the issues that have an effective role in the dialogue between Islam and Christianity and how the followers of these two religions can have, is to explain the place of the fate of the followers of the two religions, In this article, an analytical, comparative method seeks to explain the foundations and The common religious beliefs of Islam and Christianity, which according to the religious texts and the specific causes and circumstances of the followers of both can be saved.Motahhari's professor believes non-Muslims who have not gained to the right religion of time (Islam), if this lack of knowledge and achievement is not due to their fault and shortcomings, or their prejudices, and are arbitrarily opposed to the right to surrender, according to Godliness And the truthfulness of their intentions and their moral and moral deeds can be called salvation, from which they have been interpreted as "innate Muslims." And in the Christian religion, Karl Rahner, of the contemporary Catholic Christian theologians, by proposing the theory of the "inclusiveness of salvation," and refreshing and redefining the concept of "eternal grace" within human beings, the non-Christians who respond to this divine grace and their inner voice and conscience Given and believing in God and doing good moral deeds, they are called "unknown Christians" and can be saved.}, keywords = {Salvation,interreligious dialogue,anonymous Muslims,Anonymouse christrians}, title_fa = {شمولگرایی‌نجات‌از‌دیدگاه‌کارل‌رانر‌و‌استاد‌مطهری و‌نقش‌آن‌در‌گفتگوی اسلام‌و‌مسیحیت}, abstract_fa = {از جمله مباحثی که نقش مؤثّر و سازنده‌ای در تأثیر و کارآمدی گفتگوهای ادیان، خصوصاً اسلام و مسیحیّت و چگونگی ارتباط پیروان این‌دو دین می‌تواند داشته باشد، تبیین جایگاه نجات و رستگاری و سرنوشت پیروان این‌دو دین و به تعبیری بحث «شمول‌گرایی نجات» است که با بررسی و آسیب‌شناسی گفتگوها و ارتباطات صورت گرفته بین ادیان مختلف مخصوصاً اسلام و مسیحیّت، یکی از این آسیب‌ها، نگاه و رویکرد «حقّ و باطل» بودن طرفین گفتگو به یکدیگر است که در این مقاله با روش تحلیلی، تطبیقی به دنبال تبیین مبانی مشترک اعتقادی و دینی اسلام و مسیحیّت هستیم. با توجه به متون دینی و علل و شرایطی خاصّ، پیروان هر دو دین می‌توانند اهل نجات و رستگاری باشند در نتیجه، متفکّران هردو دین با رویکردی متفاوت، که مبنی بر پذیرش صادقانه یکدیگر و پرهیز از نگاه حقّ و باطل است، در گفتگوها شرکت کرده و می‌توانند از منافع مشترک گفتگوها -که تقویت صلح و ثبات و عدالت جهانی است- بهرمند شوند.استاد مطهّری از غیر مسلمانانی که به دین حقّ زمان (اسلام) دست نیافته و معرفت پیدا نکرده‌اند، چنان‌چه این عدم دستیابی و معرفت، به‌دلیل تقصیر و کوتاهی و عناد یا تعصّب  آنها نبوده و فطرتاً در برابر حقّ تسلیم باشند، باتوجه به خداپرستی و صدق نیّت و اعمال نیک و اخلاقی خود می‌توانند اهل نجات باشند که از آنها به «مسلمانان فطری» تعبیر کرده‌اند. در دین مسیحیّت کارل رانر از متکلّمان معاصر مسیحیّت کاتولیک  با طرح نظریة «شمول‌گرایی نجات» و بازخوانی و تعریف جدیدی از مفهوم «فیض جاودان الهی» در درون انسآنها، غیرمسیحیانی را که به این فیض الهی و ندای درونی و وجدانی خود پاسخ داده و به خدا ایمان داشته باشند و اعمال اخلاقی نیک انجام دهند «مسیحیان گم‌نام»  نامیده است و می‌توانند نجات یابند.}, keywords_fa = {گفتگوی اسلام و مسیحیّت,نجات و رستگاری,مسلمانان فطری,مسیحیان گم‌نام}, url = {https://journal.philor.org/article_244967.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_244967_f2084ec103e4ab9138adfe1784032b4b.pdf} }