TY - JOUR ID - 249246 TI - بررسی نسبت عقل و دین در اندیشه‌ی دکارت JO - جستارهای فلسفه دین JA - PHILOR LA - fa SN - 238-07X AU - عابدی, مصطفی AU - اصغری, محمد AU - موسی زاده, عیسی AD - دانشجوی دکتری فلسفه گروه فلسفه دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دنشگاه تبریز AD - دانشیار فلسفه دانشگاه تبریز AD - دانشجوی گروه فلسفه دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه تبریز، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 1 SP - 77 EP - 96 KW - دکارت KW - عقل KW - فلسفه KW - دین KW - الهیات DO - N2 - در عقل‌گرایی جدید که با دکارت شروع می‌شود، معرفت فراتر از عقل جایی ندارد و هر آن‌چه با عقل شناختنی نباشد، در حوزه معرفت جای نمی‌گیرد. از آنجا که دکارت ایمان را از سنخ معرفت نمی-شمارد، میان عقل و دین تفاوتی ماهوی می‌گذارد و آن دو را به دو معنای کاملاً مختلفی تفسیر می‌نماید؛ به این معنا که ایمان را از تبار باور شمرده و آن را با اعتماد و اطمینان برابر می‌داند. ایمان برخلاف معرفت و عقلانیت که به‌تدریج و برپایه تلاش آدمی به‌دست می‌آید، دفعتاً رخ می‌دهد و وحی الهی نه به‌تدریج و تدرُّج بلکه در ضمن تغییری دفعی ما را به مقام اعتقادی مصون از خطا برمی‌کشد. دکارت در باب ارتباط روش ریاضی با مقولات دینی نیز معتقد است که اساساً روش ریاضی در حوزۀ ایمان کاربردی نداشته و به حوزه معرفت عقلانی محدود است. وی در داوری میان دین و عقل، به سود دین حکم می‌کند و الهیات را به مثابۀ علم غیر‌ممکن می‌شمارد. UR - https://journal.philor.org/article_249246.html L1 - https://journal.philor.org/article_249246_0ab259285c7a38299d5f0d18efa2bf74.pdf ER -