TY - JOUR ID - 249014 TI - نقد و بررسی ظرفیت های مطالعات زیستی - دینی (نوروفلسفه، علوم شناختی دین، هوش معنوی JO - جستارهای فلسفه دین JA - PHILOR LA - fa SN - 238-07X AU - خدری, غلامحسین AU - سخنور, حسین AD - دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه پیام نور تهران جنوب AD - دانشجوی دروه دکتری دانشگاه پیام نور Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 1 SP - 27 EP - 47 KW - نوروفیزیولوژی KW - علم ژنتیک مولکولی KW - ژن خدا KW - هوش معنوی KW - علوم شناختی دینی KW - پوزیتیویسم DO - N2 - بعد از پیدایی و رشد مطالعات زیستی-دینی، ژنتیک رفتاری و علم ژنتیک مولکولی، زمین و ساحت دیگری تعریف و در نتیجه برای شناخت این دسته از مسائل از جمله منشاء دین‌ورزی، محققان به سراغ دانش بیولوژی و عصب‌شناسی رفته و در راستای کند و کاو پیرامون عامل گرایش‌های دینی ، عواملی از جمله VMAT2 موسوم به «ژن خدا» را آدرس می دهند. تمرکز تلاش این دسته، ارائه نقشه کامل باورهای مذهبی بر مکانیزم‌های مغزی و سیستم عصبی آن بوده و اساسا پایه ژنتیکی را برای آن مکانیزم‌های مغزی ارائه می‌دهند. در این راستاست که آنان مارکرهای ژنتیکی و هوش معنوی (SQ) را در کنار دیگر هوش‌های بشری معرفی و بر این باورند که پایه های عصبی استعلایی معنوی نیز بر ساخته صرف از این بنیاد ها هستند.پیش‌فرض رایج بر این است که این نوع مطالعات به دلیل اتخاذ رویکردهای تجربی، تکاملی و فرگشتی کاملا ضددینی و یا لااقل مبتلا به مشکل تقلیل‌گرایی است با این وجود، کوشش این خامه بر آن است تا نشان دهد که التزام به تنکردشناسی (فیزیولوژیک) دینی و فرگشت مغزی‌، می‌تواند بستری را برای پاسخ به انتقادات پوزیتویستی بر ادیان نیز فراهم نماید. UR - https://journal.philor.org/article_249014.html L1 - https://journal.philor.org/article_249014_3853609af871516cb240b39dca23c317.pdf ER -