TY - JOUR ID - 244980 TI - منشأ شر از دیدگاه افلاطون JO - جستارهای فلسفه دین JA - PHILOR LA - fa SN - 238-07X AU - رأفتی, فاطمه AU - سعیدی مهر, محمد AU - عباسی, بابک AD - دانشجوی دکتری رشتة فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استاد گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس AD - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - 2 SP - 19 EP - 32 KW - منشأ شر KW - شر متافیزیکی KW - شر اخلاقیف شر طبیعی KW - افلاطون DO - http://dx.doi.org/10.22034/rs.2021.35069.1419 N2 - افلاطون در هیچ یک از آثار خود نظریه منقح و مفصلی در باب شرور ارائه نداده است و تنها در برخی محاورات وی می توان اشاراتی به مسائلی همچون منشأ پیدایش شرور در عالم یافت. ابهام موجود در آثار افلاطون سبب شده که برخی پژوهشگران اظهار دارند که اساساً افلاطون نظریه ای در این باب نپرورانده و گروهی دیگر که معتقدند وی در باره منشأ شر سخن گفته، در تعیین این منشأ اختلاف کرده اند. در این مقاله، با توجه به تقسیم بندی معاصر میان شر متافیزیکی، شر طبیعی و شر اخلاقی و با استناد به آثار افلاطون و دیدگاه مفسران آن، این فرضیه دنبال می شود که افلاطون برای هر یک از اقسام شر سرچشمه متفاوتی قایل است؛ شر متافیزیکی که تنها در عالم طبیعت محقق می شود حقیقتی سلبی دارد و از این واقعیت سرچشمه می گیرد که موجودات طبیعی به مثابه بازتابهای عالم ایده ها از همه کمالات ایده ها برخوردار نیستند. شرور اخلاقی به فعالیت نفس بازمی گردند و شرور طبیعی ناشی از ضرورت یا ماده اند. بدین ترتیب، می توان نتیجه گرفت که سخنان به ظاهر ناسازگار افلاطون در تعیین منشأ شر در نظر دقیق با هم سازگارند. UR - https://journal.philor.org/article_244980.html L1 - https://journal.philor.org/article_244980_7170c536a4738cee98fd6fa5b9bbe39f.pdf ER -