@article { author = {Jandaghian, MohamadMahdi and Akbari, Reza}, title = {"Priority Theology": Explaining al-Basri's View on the Problem of "God and the world"}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {10}, number = {2}, pages = {43-65}, year = {2022}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {10.22034/philor.2022.555081.1400}, abstract = {In this paper, the term "Priority theology" is introduced to describe the theological system of Abu al-Husayn al-Basri in discussing the problem of divine action or, more generally, the problem of "God and the world." He believed that in a causal relationship, the cause does not necessitate the effect but only makes the effect more likely to occur. According to him, since nature as a whole and as a collection of things and relationships is a creation of a Free God, the natural relationship, causality in nature, is only preponderant (أولی), not necessary; therefore, peripatetics and asharits' ideas of necessity and coincidence in causality are inaccurate. According to priority theology, God can act freely to create the world, choose states and objects for existence, and reset or change natural flows. Furthermore, priority theology emphasizes the role God, man, and nature play in reality. The explanation of miracles done by prophets, miracles of saints, answering prayers, termination of decisions, and appearance (بداء) in al-Basri's theology show that man and nature follow the order and authority established by God. However, God can intervene in the world for some reason, such as the revelation of his power and authority. By presenting a theological analysis of the philosophical approach, al-Basri's theology could create a new way of defending theological claims. Later, Ibn al-Malahim, Fakhr al-Din al-Razi, Sadid al-Din al-Hemmasi al-Razi, Khawaja Nasir al-Din al-Tusi, Allama Helli, and others welcomed his theological way and established the basis for their theological systems. Some of the effects and consequences of al-Basri's priority theology include presenting new definitions of necessity, further explanations of causality in the world, the solution of predestination and delegation through intermediate position, miracles, and the like, and finally, solving the problem of evil.}, keywords = {God and the World,Divine Action,Priority Theology,Muʿtazila}, title_fa = {الاهیات اولویت: تحلیل دیدگاه ابوالحسین بصری در مسئله "خدا و جهان"}, abstract_fa = {"الاهیات اولویت" عنوانی است که برای نظامِ الاهیاتی ابوالحسین بصری در بررسی مسئله­ی فعل الاهی یا مسئله­ی عام­تری که امروز با عنوان "خدا و جهان" شهرت یافته است، معرفی شده است. ابتناء الاهیات او بر نظریه­ی اولویتِ علّی-معلولی و نه ضرورت بود. او معتقد بود چون جهان، اشیاء و روابط درونِ آن مخلوق خدای مختار است، بنابراین روابطِ طبیعی و به عبارتی جریانِ علّیت در طبیعت، تنها اولویت­مند است؛ و لذا دو انگاره­ی ضرورت و تقارن­انگاری که از جانبِ مشائیان و اشاعره ارائه می­شد، ناصحیح خواهد بود. بر اساس الاهیات اولویت خداوند قادر است تا در تقدیم و تأخیر ایجاد جهان، انتخابِ حالت­ها و اشیاء ممکن برای وجودیافتگی، تنظیم مجدد یا تغییراتِ جریان­های طبیعی آزادانه اقدام کند. همچنین الاهیات اولویت تلاش می­کند تا سهم خدا، انسان و طبیعت را در فاعلیت محفوظ نگه دارد. تبیین مواردی چون معجزه، کرامت، استجابت دعا، فسخ عزائم و بسا بداء در الاهیات بصری نشان می‌دهد که نظم و اختیار انسان و طبیعت بنابر روال طراحی شده از جانب خداوند عمل می­کند؛ ولی در عین حال خداوند می­تواند بنابر حکمت­هایی و از آن جمله آشکارگی قدرت و اختیار خویش در جهان دخالت کند. الاهیات بصری توانست با ارائه­ی تحلیل­های کلامی از مشیِ فلسفی راهی نوین برای دفاع از مدعیات متکلمان ایجاد کند. همین امر در ادوار پسین مورد استقبالِ ابن­ملاحمی، فخر و حمصی رازی، خواجه نصیر طوسی، علامه حلّی و دیگرانی قرار گرفت؛ و اساس نظام­های کلامی ایشان را بنیان نهاد. بسیاری از تعاریف و تحلیل­های رایج از معنای وجوب و امکان، نحوه­ی جریانِ علّیت در عالَم، تبیین امرٌبین­الامرین در حل جبر و تفویض، معجزات و نظائر آن و بالاخره حل مسئله­ی شر از آثار و پسامدهای الاهیات اولویت بصری است.}, keywords_fa = {خدا و جهان,فعل الاهی,الاهیات اولویت,ابوالحسین بصری,معتزله}, url = {https://journal.philor.org/article_254006.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_254006_f353f5ae0c8b2c123708cd6dbc2787f5.pdf} }