@article { author = {Elmi, Ghorban}, title = {The concept of God in Paul's thought}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {8}, number = {2}, pages = {41-64}, year = {2020}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {http://dx.doi.org/10.22034/rs.2020.4849}, abstract = {This article examines the concept of God in St. Paul’s thought, by applying historical, lexical and theological studies of his epistles and what Acts of apostles has said about him. Research findings show that belief in the true One God is the sole foundation of Paul's thought. But this only God is also called the Father. His unity signifies His power, greatness and uniqueness, and being a Father is a sign of God's goodness, love, and goodwill. According to Paul, "there is one God for us, God the Father." This God, while enjoying all of the perfect traits expressed in the monotheistic religions, is also the Creator and Savior, because "all things were made of him, by him and for him." However, Christ is His instrument and agent in creation and salvation. But that does not mean that God is inactive. Christ has his everything from God. Creation and providence are in the hands of God. Paul makes a fundamental difference between God and Jesus Christ and never refers to Christ as God.}, keywords = {God,Paul,Christ,monotheism,Christianity}, title_fa = {مفهوم خدا در اندیشه پولس}, abstract_fa = {این مقاله با مطالعۀ تاریخی، واژگانی و الهیاتی رساله‌های پولس و آنچه در اعمال رسولان دربارۀ وی آمده است، به بررسی مفهوم خدا در اندیشۀ او می‌پردازد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که اعتقاد به خدای حقیقی، یگانه شالودۀ اندیشۀ پولس است. اما این خدای یکتا، خدای پدر نیز هست. یگانگی خدا بیانگر قدرت، بزرگی و بی‌همتاییِ و پدر بودنش، نشانۀ خیرخواهی، محبت و حسن‌نیت اوست. به‌گفته پولس «برای ما یک خدا وجود دارد، خدای پدر». این خدا، ضمن برخورداری از همۀ صفات کمالی بیان‌شده در ادیان توحیدی، خالق و نجات‌بخش نیز هست؛ زیرا «همه‌چیز از او، توسط او و برای او به‌وجود آمده‌اند». بااین‌حال، مسیح وسیله و عامل او در آفرینش و نجات است؛ البته این به‌معنی غیر فعال بودن خدا نیست، مسیح همه‌چیز خود را از خدا دارد. خلقت و مشیت به‌دست خدا است. پولس جز در یک مورد (بند 5/ فصل 9/ نامه به رومیان) که به قرائت‌ و تفسیر جانب‌دارانه و به‌یقین سست برمی‌گردد، میان خدا و عیسی‌مسیح تفاوت اساسی قائل شده و از مسیح هرگز تعبیر به خدا نمی‌کند.}, keywords_fa = {خدا,پولس,مسیح,توحید,مسیحیت}, url = {https://journal.philor.org/article_245031.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_245031_cf2140219d3d8d3b2da22968ec67559d.pdf} }