@article { author = {Ayatollahy, Hamidreza and Shadi, Maryam}, title = {The Question of the Relation between God and Nature in Wittgenstein’s Early Thoughts}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {2}, pages = {1-19}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {The question about the relation of God and the nature is one of the most intricate but less prevailed philosophic thoughts of Ludwig Wittgenstein, a proper understanding of which is helpful in acquiring a thorough knowledge of his theories. In early thoughts of Wittgenstein, God does not preserve a natural revelation. In a delicate analysis, he unravels language, metaphysics, ethics and the like from the nature and rejects any statement that attempts to necessitate any connection between them. Nevertheless, sketching the borders he had presumed to exist between nature and language and the linguistic assortments he had spanned to the relation of God and nature is not of much scientific value and can only serve as a way of theoretical conceptualization. He has developed a variety based on his personal linguistic preferences. Regardless of being realistic or unrealistic, he has an abstract approach that is based on spiritual concepts.}, keywords = {Wittgenstein,God,Creation,nature,statement,meaning}, title_fa = {بررسی و نقد رابطة خدا و جهان آفرینش در آرای مقدم ویتگنشتاین}, abstract_fa = {پرسش‌گری از خدا و جهان آفرینش توسط لودیگ ویتگنشتاین یکی از پر رمز و رازترین و در عین حال کم‌دامنه‌ترین کنش‌های فلسفی اوست که واکاوی حدود و ثغور آن می‌تواند در روشن‌شدن بسیاری از زوایای فکری این فیلسوف مؤثر باشد. خدای ویتگنشتاین، در دیدگاه اولیة او، آشکارگی در عالم ندارد. او در بررسی دقیقی به بی‌نسبت‌بودن زبان و تعابیر متافیزیک، اخلاق و مواردی از این سنخ، با جهان پیرامون می‌رسد و وجود هرگونه سخن محصلی را در این باره مردود می‌داند. اما تدقیق مرزهای جهان و زبان توسط وی و نوع چیدمان نسبت‌های زبانی تسری داده شده به رابطة خدا و جهان، علی‌رغم پی‌ریزی بنیانی موضوع، چندان کاربرد عملی ندارند. به نحوی که شیوة پردازش ویتگنشتاین در این عرصه تبدیل به نسخه‌ای شده که وی آن را بر اساس دل‌خواسته‌های زبان خویش ترسیم کرده است. می‌توان گفت که جدا از دعوی واقع‌گرایی و غیر واقع‌گرایی در تحلیل موضع وی، رویکرد او در این عرصه رویکردی انتزاعی و البته از حیث مفهومی معنویت‌گرایانه به شمار می‌آید.}, keywords_fa = {ویتگنشتاین,خدا,جهان آفرینش,گزاره,معنا}, url = {https://journal.philor.org/article_245167.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_245167_9a5065cb9c9a07963ad2e2e745cb99bf.pdf} } @article { author = {Akhavan, Qasem}, title = {Criticism of Principles and Assumptions of the Functionalist Approach to Religion}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {2}, pages = {21-34}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {Functionalist approach draws much attention in social sciences based on which social phenomena, especially religion are studied. This approach which is rooted in positivism asserts that any social phenomenon should be studied taking into account its role and duty in a system. This paper attempts to criticize the basics and assumptions of this approach in religious studies. Thus, while the historic and scientific origins of this approach and the definitions of religion presented by functionalists are discussed here, the paper also criticizes the definitions, principles, and assumptions in this approach.}, keywords = {Functionalism,Positivism,Realism,determinism,Religion}, title_fa = {نقد مبانی و پیش‌فرض‌های رویکرد کارکردگرایانه به دین}, abstract_fa = {یکی از رویکردهای مورد توجه در علوم اجتماعی، کارکردگرایی است که بر اساس آن پدیده‌های اجتماعی، به ویژه دین، مطالعه می‌شود. این رویکرد ریشه در اثبات‌گرایی دارد و مدعی است که هر پدیدة اجتماعی باید در پرتو نقش و وظیفة عینی‌ای که در یک نظام دارد بررسی شود، البته نقدهایی از سوی مخالفانش بر آن وارد شده است، هدف از این مقاله نقد مبانی و پیش‌فرض‌های این رویکرد در مطالعات دینی است، از این رو ضمن بیان خاستگاه‌های معرفتی و تاریخی این رویکرد و تعاریفی که کارکردگرایان از دین ارائه داده‌اند، به نقد این تعاریف و مبانی و پیش‌فرض‌های این دیدگاه پرداخته شده است.}, keywords_fa = {کارکردگرایی,نقش,اثبات‌گرایی,واقع‌گرایی,جبرانگاری,دین}, url = {https://journal.philor.org/article_245168.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_245168_3c8e9e977c29709a5593af3e9646e994.pdf} } @article { author = {Ansarian, Zoheir and Akbarian, Reza and Nabavi, Lotfollah}, title = {Representation - Interpretation Theory in Farabi's Thought as a Language Tool for Linking Religion and Philosophy}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {2}, pages = {35-58}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {Farabi's view about the relationship between religion and philosophy can be studied in two stages: the creation and understanding stages. The relationship between religion and philosophy in the creation stage has different dimensions, some of which consider philosophy and religion as identical and some others believe that philosophy has priority over religion. In the stage of creation, the origin, the subjects and problems of philosophy and religion are the same, but in terms of language and time philosophy have priority over religion.Based on Farabi’s transition from a natural approach to revelatory approach, there are two versions of the approach prioritizinglanguage of philosophy which are known as "logical priority" and "epistemological priority". Farabi's view about the relationship between religion and philosophy in the creation is called “representation" whose most important element is prioritization of language priority of philosophy over religion. Despite the distinction between the two versions, the basic principles are the same. According to this theory, the religion is mimesis of philosophy that deals with persuasive methods. Nonetheless, religion and philosophy has some relation in the understanding stage too which is called "interpretation”. Accordingly, interpretation methods adopted by Farabi can be used to achieve religious philosophy and philosophical truths.}, keywords = {FARABI,Religion,philosophy,logical priority,temporal priority,epistemological priority,Representation,Interpretation}, title_fa = {نظریة تمثیل ـ تأویل در اندیشة فارابی به‌مثابة ابزاری زبانی برای پیوند دین و فلسفه}, abstract_fa = {دیدگاه فارابی دربارة پیوند دین و فلسفه را می‌توان در دو مقام پدیداری، و فهم مورد بررسی قرار داد؛ نسبت دین و فلسفه در مقام پدیداری از حیثیات مختلفی تشکیل شده است که در برخی دین و فلسفه واحد هستند و در برخی دیگر فلسفه مقدم بر دین است. در این مقام دین و فلسفه از حیث منشأ، فاعل شناسا و مسائل واحد هستند، اما فلسفه از حیث زبان و زمان بر دین مقدم است. بر اساس گذار فارابی از رویکردی طبیعی به رویکردی وحیانی، در دیدگاه وی دربارة نحوة تقدم فلسفه بر دین از حیث زبان، دو نسخة اصلی قابل تشخیص است که از آن‌ها با عنوان «تقدم منطقی» و «تقدم معرفت‌شناختی» یاد می‌شود. از مجموع دیدگاه فارابی دربارة نسبت دین و فلسفه در مقام پدیداری با عنوان «تمثیل» یاد می‌شود و مهم‌ترین عنصر این مقام، تقدم فلسفه بر دین از حیث زبان است که با وجود تمایز نسخه‌ها، در مبانی اصلی مشترک هستند. بر اساس این نظریه دین عبارت است از مثالات محاکی فلسفه که با روش‌های اقناعی سروکار دارد. اما دین و فلسفه در مقام فهم نیز دارای تعاملاتی هستند که از آن با عنوان «تأویل» یاد می‌شود. بر این اساس برای دست‌یابی به فلسفة دینی می‌توان با استفاده از روش‌های تأویلی مورد نظر فارابی به حقایقی فلسفی که مثالات محاکی از آن‌ها حکایت می‌کنند، دست یافت.}, keywords_fa = {فارابی,دین,فلسفه,تقدم منطقی,تقدم زمانی,تقدم معرفت‌شناختی,تمثیل,تأویل}, url = {https://journal.philor.org/article_245169.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_245169_676e168991379221a4897e1491e14836.pdf} } @article { author = {Elmi, Qorban and Mohammadpour, Mohammad Hossein}, title = {Nagarjuna's Approach on the Question of God's Existence}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {2}, pages = {59-79}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {This paper aims at studying Nagarjuna's approach on the question of God's existence. The study reveals that resorting to theological views such astheism, atheism, agnosticism and pantheism cannot present a correct understanding of God's existence from Madhyamika's perspective. By making a critical analysis, Nagarjuna attempts to reach an idea of a personal God that the public have. This paper tries to systematize Nagarjuna's arguments with a method of philosophy of religion. Unlike what is believed, Madhyamika's real approach on the existence of God is neither monotheistic nor atheistic; because this school accepts neither the statement "there is God' nor the statement "there is no God'.}, keywords = {Nagarjuna,God,Buddhist philosophy,theism,atheism,agnosticism,Pantheism}, title_fa = {جستاری در باب خداشناسی در اندیشة ناگارجونه}, abstract_fa = {بررسی نحوة مواجهة ناگارجونه با مسئلة خدا و شناخت او نشان می‌دهد که توسل به دیدگاه‌های الاهیاتی‌ای چون خداباوری، الحاد، لاادری‌گرایی، و وحدت وجود نمی‌تواند برداشت درستی از دیدگاه مکتب مادهیمیکه در باب وجود خداوند را فراروی ما نهد. ناگارجونه در پی آن است با تحلیلی نقادانه به سراغ تصوری برود که عامة مردم از مفهوم خدای شخصی دارند. این مقاله می‌کوشد براهین ناگارجونه را به شیوة فلسفة دین نظام‌مند کند و در اختیار خوانندگان قرار ‌دهد. رویکرد حقیقی مکتب مادهیمیکه به وجود خداوند برخلاف آن‌چه مرسوم شده نه رویکردی توحیدی است و نه رویکردی الحادی؛ توحیدی نیست، چون این مکتب نمی‌گوید «خدا وجود دارد» و الحادی هم نیست، زیرا از گزارة «خدا وجود ندارد» نیز دفاع نمی‌کند و هر دو را غیر عقلانی می‌داند. این رویکرد توجه محققان اندیشه‌های مکتب مادهیمیکه را در گذشته به خود جلب نکرده و امید است که این جستار بتواند فهم بهتری از تلقی مکتب بودایی مادهیمیکه در باب مسئلة وجود خداوند به دست بدهد.}, keywords_fa = {ناگارجونه,خدا,فلسفة بودایی,خداباوری,الحاد,لاادری‌گرایی,وحدت وجود}, url = {https://journal.philor.org/article_245170.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_245170_153cbece81db11527048a4922dba9e7a.pdf} } @article { author = {kaam zade, Parvin}, title = {Nasr Hamed Abu Zeid's perspective on interpretation of Quran revisited}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {2}, pages = {81-107}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {Nasr Hamed Abu Zeid with his attachments on linguistical and hermeneutical theories is going to create affection between tradition and modernity through a modern interpretation. He supposes his method is the only way understanding Quran in which Quran will interpret according to terms of time. In this point of view some verses are only historical witnesses which are doomed to be forgotten, some are able to be rendered as allegorical interpretation, and some are texts with ability of expansion. In this article Abu Zeid's point of views about revelation, regarding Quran as a historical text and cultural product, and dynamic Ijtihad will discuss. The method of study is critical and analytical. The sources are published books, articles and interviews of Abu zeid in journals and websites, and critical books and articles on his perspective.}, keywords = {Nasr Hamed Abu zeid,understanding the text through historical horizon,epochal religion,Relativism}, title_fa = {نگاهی انتقادی بر رویکرد هرمنوتیکی نصر حامد ابوزید در تفسیر قرآن}, abstract_fa = {نصر حامد ابوزید با دلسپردگی بر نظریات زبان شناسی و هرمنوتیکی، بر آن است تا با تأویل متجددانۀ قرآن، الفتی میان سنت و تجدد برقرار سازد. وی روش خود را تنها روش فهم قرآن می داند که طی آن، قرآن مطابق با شرایط زمانۀ خود تفسیر می گردد. در این رویکرد برخی از آیات، صرفاً شاهدی تاریخی و محکوم به فراموشی؛ برخی با قابلیت تأویل مجازی؛ و برخی نیز متونی با قابلیت توسعه اند. در این مقاله نظریات وی درباب وحی، احتساب قرآن به عنوان متنی تاریخمند و محصولی فرهنگی، و اجتهاد پویا مورد بررسی قرار می گیرد. روش تحقیق تحلیلی و انتقادی است. منابع مورد استفاده نیز عبارتند از کتابها، مقالات، و مصاحبه های انتشار یافته از ابوزید در نشریات و سایت های اینترنتی، کتابها و مقالاتی که در بررسی دیدگاههای ابوزید منتشر شده و منابعی که به نقد و بررسی استفاده از روش هرمنوتیک در تفسیر قرآن پرداخته اند.}, keywords_fa = {نصر حامد ابوزید,فهم متن در افق تاریخی,دین عصری,نسبی گرایی}, url = {https://journal.philor.org/article_246719.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_246719_5c205d140d2d1b9c1f37659ba699b425.pdf} } @article { author = {zargooshi,, zeinab and kashfi,, abdolrasul}, title = {Critical Contrastive of Allame Tabatabaei and John Feinberg Views on problem of Evil}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {2}, pages = {109-129}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {the problem of evil According to which the existence of evils are in apparent contradiction with three divine attributes namely omniscience, omnipotence and omnibenevolence is one of the major issues in philosophy of religion which has been studied by many scholars. . john Feinberg does not consider the problem of evil in one dimensin only, but he divides the evil into two philosophical/theological and religious problems and also holds that philosophical/theological problem has two forms: the logical and the evidential. He responses to the moral problem of evil according to his views about free will and ethical theories .Feinberg deals with the natural problem of evil according to the theory of fall and natural order. He responses to the evidential problem with respect to the nature of inductive and probability arguments and also the limits of human knowledge. Allame tabatabaei responses to the problem of evil as privation of good into the best world. In this paper will examine the similarities and differences between the two thinkers.}, keywords = {Feinberg,Allame Tabatabaei,the problem of evil,the logical problem of evil,the evidential problem of evil,the religious problem of evil}, title_fa = {بررسی تطبیقی آرای علامه طباطبایی و جان فینبرگ درباب مسأله شر}, abstract_fa = {مسأله شر که بر طبق آن وجود شرور در تعارض ظاهری با سه صفت الهی یعنی علم مطلق، قدرت مطلق وخیرخواه مطلق بودن اوست، یکی ازمسائل مهم در فلسفه دین است که مورد بررسی اندیشمندان قرار گرفته است.جان فینبرگ مسأله شر را به دو مسأله فلسفی -کلامی و مسأله دینی تقسیم می‌کند. و مساله فلسفی -کلامی را نیز دارای دو صورت منطقی و قرینه‌ای می‌داند. او بر اساس مبانی خود درباره اختیار و نظریات اخلاقی به شر اخلاقی پاسخ می‌گوید. فینبرگ بر اساس نظم طبیعی به شر طبیعی می‌پردازد. او به مسأله قرینه‌ای با توجه به ماهیت استدلالات استقرایی و احتمالاتی و همچنین محدودیت های دانش بشر پاسخ می‌دهد. علامه طباطبایی در سایه نظام احسن به مسأله شر پاسخ می‌دهد و آن را عدمی می‌داند. در این مقاله به وجوه اشتراک و افتراق دیدگاه‌های این دو اندیشمند و ارزیابی آنها میپردازیم.}, keywords_fa = {فینبرگ,علامه طباطبایی,مسأله منطقی شر,مسأله قرینه ای شر,مسأله دینی شر}, url = {https://journal.philor.org/article_246720.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_246720_39ac8e1dece48656d937f5823b469351.pdf} } @article { author = {najafpoor, aziz and khosropanah, خسروپناه and Gitipasand, Fatemeh}, title = {from critical realism started to Religious Science Review and critique Comments of Emad Afrough obout religious Science}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {2}, pages = {131-148}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {Emad Afrough primarily in search of religious knowledge Ryalyzm critical approach tailored approach is to make the desired cognitive science And then attempt to combine wisdom with Ryalyzm Sadraee critical approach for longitudinal and adapt knowledge and wisdom, revelation and intuition adding resources to resource critical Ryalyzm way to find religious knowledge.Emad Afrough admits that his work is still unfinished projectEmad Afrough,s approval and acceptance of the introverted approach of sociology of science content, but the insistence on realism, tries to explain the science of religion makes smoother. Emad Afrough comments on this route qualify internal conflicts. and. and}, keywords = {criticial Realism,religion science,Sublimation oriented Realism,vertical and combination of knowledge,philosophy of science}, title_fa = {از رئالیزم انتقادی تا علم دینی بررسی و نقد آرای عماد افروغ در باب علم دینی}, abstract_fa = {عماد افروغ در جستجوی علم دینی مقدمتا رویکرد رئالیزم انتقادی را رویکرد هماهنگتری برای ساختن دستگاه علم شناختی مطلوب خود می یابد و متعاقبا می کوشد با ترکیب حکمت صدرایی با رئالیزم انتقادی و اتخاذ رویکرد معرفت طولی و هماهنگ و افزودن منابع معرفت وحی و شهود به منابع رئالیزم انتقادی، راهی به سوی علم دینی بیابد. کاری که خود وی هم اقرار دارد که همچنان پروژه ای ناتمام است.وی با تایید رویکرد جامعه شناسی درونگرا و پذیرش تاثیر جامعه بر محتوای علم، در عین اصرار بر واقعگرایی، می کوشد تا مسیر توجیه علم دینی را هموارتر سازد. آرای افروغ در این مسیر واجد تعارضاتی درونی است.}, keywords_fa = {رئالیزم انتقادی,علم دینی,رئالیزم تعالی گرا,معرفت طولی و ترکیبی,فلسفه علم}, url = {https://journal.philor.org/article_246721.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_246721_af4c5a7ad568542753bd0d3c7d508322.pdf} }