@article { author = {Husseinzadeh Yazdi, Mahdi and Ahmadi Afranjami, Ali Akbar}, title = {Will, Willing Subject, and Alien Will (God) in Wittgenstein’s Earlier Teachings}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {1}, pages = {1-17}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {In the Tractatus, Wittgenstein declares that “There is indeed the inexpressible. This shows itself.” Theearly Wittgenstein believes that will and willing subject are inexpressible. In the 1914–1916 Notebooks, Wittgenstein uses four titles for subject: knowing subject, thinking subject, metaphysical subject, and willing subject. Willing subject is transcendental and the bearer of good and evil. Good and evil only enter through the subject. Without willing subject, there is not ethics. Wittgenstein explicitly states that ethics does not treat of the world. Ethics must be a condition of the world, like logic. Will, willing subject, and alien willare vaguely declared in Wittgenstein’s earlier teachings. This article tries to explain these concepts. }, keywords = {Wittgenstein,will,Metaphysical Subject,willing subject,alien will,God,Ethics}, title_fa = {اراده، سوژة مرید، و ارادة بیگانه (خدا) در آموزه‌های ویتگنشتاین متقدم}, abstract_fa = {  ویتگنشتاین در فقرات پایانی تراکتاتوس از وجود امر ناگفتنی سخن می‌گوید که خود را نشان می‌دهد. اراده و سوژة مرید در آموزه‌های ویتگنشتاین متقدم در زمرة ناگفتنی‌ها قرار می‌گیرد. ویتگنشتاین در یادداشت‌ها، از سوژه با چهار عنوانِ سوژة متفکر، سوژة شناسا، سوژة متافیزیکی، و سوژة مرید سخن می‌گوید. سوژة مرید متفاوت از دیگر عناوین تبیین می‌شود. سوژة مرید امری استعلایی و حامل خیر و شر است و بدون آن اخلاق معنا نمی‌یابد. می‌توان گفت اراده، سوژة مرید، و ارادة بیگانه یا خدا بیش‌ترین نقش را در اخلاق ویتگنشتاینی بازی می‌کنند. با این حال ابهامات قابل توجهی در این مفاهیم وجود دارد. این نوشتار در پی آن است تا در مسیر روشن‌سازی این مفاهیم در آموزه‌های ویتگنشتاین مقدم قدم بردارد.}, keywords_fa = {ویتگنشتاین,اراده,سوژة متافیزیکی,سوژة مرید,ارادة بیگانه}, url = {https://journal.philor.org/article_245160.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_245160_fa60b8d7c02ac8b59a145ec52abf074f.pdf} } @article { author = {Khoshdel Rowhan, Maryam and بیگدلی, رقیه and Bigdeli, Roqayyeh}, title = {A Comparative Study of Islamic and Christian Approaches to Original Sin on the Basis of Allameh Tabataba’i’s and Augustine’s View Points}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {1}, pages = {19-46}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {The doctrine of original sin is one of the underlying beliefs in Christianity. According to this doctrine, the nature of human being is sinful due to the sin committed by Adam, and, therefore, Jesus should be sacrificed for the redemption of the whole world. Augustine discusses this issue in detail. According to him, Adam was created to have a heavenly life and had a Godly identity, but due to his disobedience, he was deprived of this endowment, descended to the earthly life, and was met with death. Adam’s sin embraced all human beings after him, and Jesus with his death paid off ransom for all humanity’s sins. Islam does not give credence to this doctrine. According to Allameh Tabataba’i, Adam was created from the scratch to have an earthly life, and his residence in paradise served as a prelude to it. Adam did not act against the commands of God because his opposition was a guided denial, and his deed is accounted for as a failure to do the better. With Adam’s repentance and God’s acceptance, the status of Adam did not change, but his location and quality of life did. This research is an endeavor to deal with the background to the original sin of Adam, the particular views of Augustine in Christianity and Allameh Tabataba’i in the world of Islam, and their underlying opinions in this regard.}, keywords = {original sin,fall of man,Augustine,Allameh Tabataba’i}, title_fa = {بررسی تطبیقی آموزة گناه نخستین از نظر اسلام و مسیحیت با تکیه ‌بر آرای علامه طباطبایی و آگوستین}, abstract_fa = {آموزة گناه نخستین یکی از اصول اعتقادی مسیحیان است؛ بر اساس این آموزه، طبیعت بشری به علت گناه آدم، گناه‌آلود شده است، لذا برای نجات، لازم است عیسی قربانی شود. آگوستین این موضوع را به شکل مفصلی مطرح می‌کند. به نظر او، آدم برای زندگی بهشتی خلق شده بود و هویتی خداگونه داشت، اما بر اثر نافرمانی، آن را از دست داد و بر زمین هبوط کرد و با مرگ مواجه شد. گناه آدم دامن تمام انسان‌های بعدی را گرفت و عیسی با مرگش، خود را فدیة گناهان بشر کرد. دین اسلام اعتقادی به این آموزه ندارد. به اعتقاد علامه طباطبایی، آدم (ع) از ابتدا برای زندگی زمینی خلق شده بود و سکونتش در بهشت، مقدمه‌ای برای آن بوده است. آدم مخالف امر الهی عمل نکرد، زیرا مخالفت وی با نهی ارشادی بوده است. و عمل او ترک اولی محسوب می‌شود. با توبة آدم و قبولی آن در نزد خداوند، مقامِ آدم تغییری نکرد، بلکه مکان و کیفیت زندگی وی تغییر کرد. این تحقیق درصدد است که ضمن بررسی پیشینۀ گناه نخستین، نظر خاص آگوستین در مسیحیت و علامه طباطبایی در اسلام، و مبانی اعتقادی آن‌ها را در مورد این آموزه ارائه دهد.}, keywords_fa = {گناه نخستین,آدم (ع),هبوط,آگوستین,علامه طباطبایی}, url = {https://journal.philor.org/article_245161.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_245161_890565419d10501db8843d6541120ab0.pdf} } @article { author = {abdullahi rad, haleh and Jahed, Mohsen}, title = {Science and Religion from the Viewpoint of Francisco J.Ayala}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {1}, pages = {47-65}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {After the scientific revolution of the seventeenth century, experimental science emerged as a powerful challenger against religions. It not only question edtheir ability to solve human beings’ problems but also sought to propose more clear explanations about the world. Therefore, the relationship between science and religion became the central debate in the philosophy and gave birth to various views. This article is an attempt to study this issue from the viewpoint of Francisco J.Ayala; a contemporary renowned American-Spanish priest and genetics scholar. He believes that the Bible is only infallible concerning the salvation and well-being of human being and does not intend to explain natural events. Ayala accepts methodological naturalism and refutes metaphysical naturalism to the point thathe denies the interference of God and other metaphysical causes in the affairs of the world. He believes that the theories of evolution and natural selection are sufficient for explaining the emergence of biological species in the world. From Ayala’s point of view, such perception could solve the evil’s problem, because if so, evils will be related to evolution and natural selection and God will be absolved from evils. It seems that Ayala’s solution does not have the ability to resolve the evil’s problem. Ayala splits science and religion up in two separate domains while they complement each other.}, keywords = {Religion,Science,Salvation,Methodological naturalism,evil’s problem,distinction}, title_fa = {علم و دین از نگاه فرانسیسکو آیالا}, abstract_fa = {پس از انقلاب علمی قرن هفدهم و قدرت‌گرفتن علوم تجربی، رقیبی قدرت‌مند برای ادیان در حل مشکلات بشر، و ارائة تبیینی روشن‌تر از جهان پا به عرصة وجود نهاد. رابطة علم و دین در کانون مباحث فلسفی قرار گرفت و آرای گوناگونی در این خصوص ارائه شد. نوشتار حاضر به نقد و بررسی دیدگاه فرانسیسکو آیالا[i]کشیش و ژنتیک‌دان برجستة معاصر می‌پردازد. وی بر این باور است که کتاب مقدس فقط در خصوص نجات و سعادت آدمی مصون از خطاست و اساساً هدف آن تبیین پدیده‌های طبیعی نیست. آیالا با پذیرش موضع طبیعت‌گرایی روش‌شناختی، و رد طبیعت‌گرایی متافیزیکی، برای تبیین وقایع طبیعی صرفاً پدیده‌های طبیعی را به میدان می‌آورد و دخالت هرگونه موجود ماوراء‌طبیعی از جمله خداوند را در امور جهان نفی می‌کند. او معتقد است برای تبیین پیدایش گونه‌های زیستی بر روی زمین فقط باید به نظریة تکامل و انتخاب طبیعی اکتفا کرد و آن‌ها را به خداوند منتسب نکرد، این نوع نگرش می‌تواند مشکل شر را به‌خوبی حل کند؛ زیرا شرور به تکامل و انتخاب طبیعی منتسب می‌شود و خداوند از ارتکاب شرور مبرا می‌شود. به‌نظر می‌آید راه‌حل آیالا برای حل مشکل شر از توانایی کافی برخوردار نیست؛ آیالا علم و دین را مربوط به دو حوزة متمایز می‌داند که هریک بر قلمرویی مجزا پرتو می‌افکند، از همین روی این دو در ارائة تصویری درست از عالم مکمل یک‌دیگرند}, keywords_fa = {دین,علم,نجات,طبیعت‌گرایی روش‌شناختی,مسئلة شر,تمایز}, url = {https://journal.philor.org/article_245162.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_245162_00fd91c80c58823770df41d891738801.pdf} } @article { author = {Qorbani, Qodratollah}, title = {An Analysis of Rational Virtues of Cosmological Argument}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {1}, pages = {67-86}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {The significance of contemplation in the existence of God and its extensive effects in human life has caused philosophers and the ologiansto try to offer some rational arguments in this regard. This has led to the development of different arguments, including ontological, innate, creation, motion, design, moral, and cosmological ones which have all received different interpretations throughout history. Among these rational arguments, cosmological argument seems to be more important due to the following reasons: a) Cosmological argument, in comparison to other ones, has been used by more philosophers and theologians in both Islamic and Western traditions; b) It has a lot in common with philosophy, theology, and religion; therefore, many theologians have taken philosophical and theological approaches to its application; c) It is rooted in a relatively common rational understanding and based on some principles like actual existence, causation, and dependency of effect on cause;d) It demonstrates the existence of cause, namely God, by demonstrating the existence of effect;a method more appropriate than the one that proves the existence of effect through the existence of cause; e)It is independent of other arguments; f) It uses the least number of principles to prove the existence of God; and g) It corresponds with external facts. This paper seeks to shed light on some of its explanations and rational virtues in Islamic and Western philosophies.}, keywords = {cosmological argument,Causation,contingent,necessity,principle of actuality,ontological possibility,essential possibility}, title_fa = {تحلیل ویژگی‌های عقلانی برهان جهان‌شناختی}, abstract_fa = {اهمیت پرسش از هستی خدا و تأثیرات گستردة آن در کلیت زندگی انسان، باعث تلاش فیلسوفان و متکلمان برای ارائة برهانی عقلانی در این خصوص شده است که براهین متنوعی چون برهان‌های وجودی، فطرت، حدوث، حرکت، نظم، اخلاقی، و جهان‌شناختی از این جمله‌اند و از قرون گذشته تاکنون با تعابیر و تفاسیر گوناگونی ارائه شده و می‌شوند. در این میان، برهان جهان‌شناختی، از جهات چندی دارای اهمیت است که باعث مهم‌ترشدن آن و تقربش به نوعی برهان عقلانی و جهان‌شمول شده است: 1. در سنت فلسفی غربی و اسلامی، این برهان در مقایسه با دیگر براهین، از جانب فیلسوفان و متکلمان بیش‌تری مورد استفاده واقع شده و تنوع بیش‌تری از تقریرها را به خود اختصاص داده است؛ 2. این برهان دارای خصوصیات مشترک دینی، کلامی، و فلسفی است، لذا اکثر متکلمین با استفاده از روش‌های فلسفی و کلامی آن را به‌کار برده‌اند؛ 3. این برهان از فهم عقلانی نسبتاً عمومی آغاز کرده و اصول واقعیت هستی و علیت و وابستگی علت به معلول را محور استدلال خود قرار داده، که آن با تعابیر گوناگون برای اکثریت مردم قابل فهم است؛ 4. در این برهان از وجود معلول و وابستگی آن، وجود علت که در نهایت خداست، استفاده شده، یعنی سیر عقلانی از معلول به علت، که محور روش استدلالی این برهان است بسیار مناسب‌تر از سیر از علت به معلول است؛ 5. عدم وابستگی این برهان به براهین دیگر، در حالی که برخی از آن‌ها، چون برهان نظم، حرکت، و حدوث صرفاً با پذیرش برخی از مقدمات این برهان قابل استفاده هستند؛ 6. استفاده از حداقل اصول، چون پذیرش واقعیت و اصل علیت برای اثبات خدا و یگانگی او در این برهان؛ 7. مطابقت محتوا و مفاد این برهان، یعنی وابستگی و نیازمندی موجودات در این جهان و حاکمیت اصل علیت با واقعیت‌های خارجی در تحلیل عقلانی. در این مقاله ضمن نگاهی کوتاه به اهمیت برخی تقریرهای برهان در سنت فلسفی غرب و اسلام، تلاش می‌شود ویژگی‌های عقلانی آن در موارد مذکور بررسی و تحلیل شوند}, keywords_fa = {برهان جهان‌شناختی,علیت,ممکن,دور و تسلسل,وجوب ضرورت اصل واقعیت,امکان ماهوی,امکان فقری}, url = {https://journal.philor.org/article_245163.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_245163_885a52b8959fc4509ff25f1e6d8f02ff.pdf} } @article { author = {Mahmoud Kelayeh, Zahra and Akbarian, Reza and Sa’idi Mehr, Mohammad and akbari, reza}, title = {Augustine's Solution to the Problem of Original Sin on the Basis of Faith and Grace Principles}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {1}, pages = {87-104}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {It can be said that Augustine's cardinal problem in his whole intellectual life was finding an answer to the crucial question that what had made attaining happiness for human being so difficult or even impossible. Augustine's answer was sin. Having this answer in mind, he attempted to find a solution for achieving happiness and truth by using two fundamental principles: faith and grace. However, his solution could nothave been successful because of his belief in the original sin doctrine. According to Augustine, faith and grace are connected to human beings' free will, but this free will is affected by the original sin and, thus, prefers evil to good. If this is so, then how human beings can receive faith or grace which require voluntarily preferring good to evil? It seems that there is much vagueness in Augustine's solution. Authors of this paper seek to explain this vagueness using descriptive and analytic methods}, keywords = {Augustine,Intellect,Free will,faith,GRACE}, title_fa = {حل مشکل گناه ذاتی بر مبنای دو اصل «ایمان» و «لطف» در نظام فکری آگوستین}, abstract_fa = {یکی از اساسی‌ترین مسائل آگوستین در طول حیات فکری‌اش، یافتن پاسخ این مسئله است که چه چیز وصول بشر به حکمت حقیقی و سعادت را این چنین دشوار و در مواردی غیر ممکن ساخته است. پاسخ وی را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد: «گناه». به همین جهت او درصدد بر‌می‌آید تا با ارائة دو اصل بنیاد، ایمان و لطف، مشکل گناه را در بشر حل کند تا مسیر دستیابی به حقیقت را بر وی هموار سازد. اما باور او به «گناه ذاتی» که مبنایی برگرفته از متن مسیحیت است، وی را در حل این مشکل با دشواری‌هایی مواجه می‌سازد. به اعتقاد آگوستین دو اصل ایمان و لطف در ارتباط با ارادة انسان معنا پیدا می‌کنند؛ این اراده، مطابق مبنای گناه ذاتی، اراده‌ای در گناه تلقی می‌شود و بنابراین بیش از آن‌که بشر را به سمت خیر سوق دهد او را به سوی انتخاب شر می‌کشاند. بر این اساس به‌نظر می‌رسد کسب فیضِ ایمان یا لطف از سوی چنین موجودی تا حد زیادی غیر محتمل خواهد بود؛ همین مطلب موجب ابهاماتی در دیدگاه آگوستین در این زمینه شده است. پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی- تحلیلی با تکیه ‌بر تحلیل منطقی به بررسی این مطلب پرداخته است}, keywords_fa = {آگوستین,عقل,اراده,ایمان,لطف}, url = {https://journal.philor.org/article_245164.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_245164_c559889c7865e882c2b11d5b415908b0.pdf} } @article { author = {Mradkhani, Ali and Sinaee, Parizad}, title = {Hegel’s Perception of Religion in the Lectures of the Philosophy of Religion}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {1}, pages = {105-117}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {Hegel was the first philosopher who set forth some issues as the philosophy of religion while teaching in Berlin. His perception of religion was more than common understanding, and it was also different from his contemporaneous understanding. Unlike the others, he neither put the religion aside from knowledge nor reduced it to the feelingrealm. He considered all religions in a historical evolution and attained a new perception of religion by his dialectical principals. As a result, religion was put in the speculative knowledge again. Based on the Introduction to the Lectures of the Philosophy of Religion, this article is going to demonstrate Hegel’s perception of religion as part of the speculative knowledge realm}, keywords = {Hegel’s philosophy of religion,conception of religion,religious consciousness,moments of religion}, title_fa = {بررسی معنای دین بر اساس «درآمد» درس‌گفتارهای فلسفة دین هگل}, abstract_fa = {هگل نخستین فیلسوفی بود که در درس‌هایش در برلین مباحثی ذیل عنوان فلسفة دین مطرح کرد. دریافت او از دین علاوه‌ بر فهم متعارف، از فهم هم‌عصرانش نیز متفاوت بود. هگل بر خلاف تلقی روزگارش نه دین را از حوزة شناخت بیرون گذاشت و نه آن را به احساس فروکاست. او با نگاه تاریخی خود ادیان را در سیر تاریخی آن‌ها دید و با اصول دیالکتیکی خویش به درک تازه‌ای از دین راه یافت. حاصل این درک نشاندن دوبارة دین در حوزة شناخت نظری شد. مقالة حاضر درصدد است ساز و کار درک هگل از دین را، بر اساس «درآمد» درس‌گفتارهای فلسفة دین، بسان یکی از حوزه‌های شناخت نظری در معنای مد نظر او نشان دهد}, keywords_fa = {فلسفة دین هگل,مفهوم و صورت معقول دین,آگاهی دینی,دقایق دین}, url = {https://journal.philor.org/article_245165.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_245165_6676e41d16ca7f8474233f6269a5b906.pdf} } @article { author = {Movahed Abtahi, seyyed Mohammad Taqi}, title = {Two Proposed Methods for Producing Religious Science Based on Abdolkarim Soroush's View Points}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {1}, pages = {119-133}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {There are many views in agreement and disagreement with religious science in Iran. Inrecent years, there has not been much effort to integratethese views. Abdolkarim Soroush is one of the opponents of religiousscience. Despite this fact, the present paper is an attempt to provide two methods for producing religious science using his points of view (context of discovery and justification and theory of religious knowledge evaluation). It shows that Soroush's opinion implicates two meanings for religious science: the strong meaning (the science that is derived from religious texts) and the weak meaning (the science that coordinates with religious texts). Therefore, methods for producing religious science based on these two views are presented in this article}, keywords = {Religious Science,science derived from religious texts,science coordinating with religious texts,religious science production methods,Abdolkarim Soroush}, title_fa = {دو راهکار تولید علم دینی بر مبنای آرای دکتر سروش}, abstract_fa = {دیدگاه‌های مختلفی در موافقت و مخالفت با علم دینی در کشور وجود دارد، و تا به حال تلاش چندانی برای هم‌گرایی این دیدگاه‌ها صورت نگرفته است. هدف پژوهش حاضر این است که بر مبنای آرای دکتر سروش، که در ایران به مخالف علم دینی مشهور است، راهکارهایی برای تولید علم دینی ارائه کند. در این مقاله دو راهکار برای تولید علم دینی به تناسب دو تلقی دکتر سروش از علم دینی، یعنی تلقی ضعیف (علم برگرفته از متون دینی) و قوی (علم هماهنگ با متون دینی) ارائه خواهد شد}, keywords_fa = {علم دینی,علم برگرفته از متون دینی,علم هماهنگ با آموزه‌های دینی,راهکارهای تولید علم دینی,دکتر عبدالکریم سروش}, url = {https://journal.philor.org/article_245166.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_245166_e2afb761e9362482b70455a78577bac1.pdf} }