@article { author = {faridooni, Somayyeh and Ayatollahy, Hamidreza}, title = {Modern Ontological Arguments and the Possibility Premise}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {4}, pages = {1-18}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {There is an essential premise in most modern modal ontological arguments for God's existence, called possibility premise, which stipulates that ‘it is possible that a perfect being (or God) exists’. In this paper first three famous versions of modern ontological arguments are presented; those are arguments proposed by Norman Malcolm, Charles Hartshorne and Alvin Plantinga, which all are based on St. Anselm's argument in chapter three of Proslogion. After that some of the important criticisms of the possibility premise are discussed, we will show that this premise, which seems self-evident, might have some serious problems}, keywords = {Ontological Arguments,Possibility Premise,Arguments for the existence of God}, title_fa = {امکان‌پذیری وجود خدا در برهان‌های وجودی مدرن}, abstract_fa = {در بیش‌تر برهان‌های وجودی مدرن، مقدمه‌ای هست که آن را مقدمة «امکان‌پذیری» می‌خوانند و محتوای آن این است که «وجود هستندة کامل امکان‌پذیر است» یا به عبارتی «چنین نیست که وجود هستندة کامل محال باشد». در این مقاله، نخست به اختصار خوانش‌های نورمن ملکم، چارلز هارتسهورن، و آلوین پلانتینگا که از خوانش‌های مدرن برهان وجودی در اثبات وجود خدا محسوب می‌شوند عرضه می‌شود و سپس مقدمة امکان‌پذیری که مهم‌ترین مقدمه در این خوانش‌هاست، مورد بررسی بیش‌تر قرار می‌گیرد و برخی از انتقادهای وارد به آن مطرح می‌شود. هدف از این بررسی، نشان‌دادن این نکته است که مقدمة یادشده علی‌رغم این‌که بدیهی می‌نماید، می‌تواند مشکلاتی برای برهان به‌وجود آورد}, keywords_fa = {برهان وجودی,مقدمة امکان‌پذیری,اثبات وجود خدا}, url = {https://journal.philor.org/article_246775.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_246775_b3689dabbde54e0047c169797bb2e9ca.pdf} } @article { author = {poormohammadi, Naeimeh}, title = {The Existential Problem of Evil and its Responses in Christian Theology}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {4}, pages = {19-37}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {If we leave rational paradigm of thought and go in to emotional one, the problem of evil is not logical or philosophical anymore, but it is existential. The simple form of this problem is that the relationship with God above all relations needs trust, safe, and satisfaction. But the problem is that the people who are suffering are not psychologically able to continue loveing and worshiping God. They are not satisfied with God and feel God's silence and absence. Logical answers (defences) and philosophical answers (Theodicies) are totally irrelevant and donot work at all. Man in this situation doesnot nead reason or argument but meaning. The meaning of suffering can gives his relation with God meaning again. In this paper we review on some meaning of suffering which Christian theologian find to solve the existential problem of evil.}, keywords = {problem of evil,existential problem of evil,meaning of suffering,Christian theology}, title_fa = {پاسخ به مسألۀ اگزیستانسی شر در الاهیات مسیحی}, abstract_fa = {اگر از پارادایم عقلی بیرون بیاییم و به پارادایم عاطفی و هیجانی نزدیک شویم، مسأله ای که در پی شر تولید می شود، از نوع منطقی (مسألۀ منطقی شر) یا فلسفی (مسألۀ قرینه ای شر) نیست. بلکه از نوع عاطفی و اگزیستانسی است. صورت ساده این مسأله این است که رابطه با خدا، بالاتر از هر رابطه شخصی دیگر نیازمند اعتماد، امنیت، رضایت خاطر، آرامش و امید است. اما انسان با مشاهدۀ شر گزاف در زندگی خود از نظر روانی قادر نیست به رابطه عشق و پرستش خدا ادامه دهد. عواطف او از خدا رنجیده است و دچار حس غیبت، سکوت و بی توجهی خدا شده است. در این حالت پاسخهای منطقی (دفاعیه ها) و فلسفی (تئودیسه ها) که به مسألۀ شر داده می شوند، نامربوط و ناکارآمد هستند. انسان در این فضای عاطفی به جای نیاز به رفع ناسازگاری خدا وشر یا استدلال برای توجیه شر، نیازمند التیام قلب و ترمیم رابطه با خداست. در این فضاست که یکی از راه حل ها برای مسألۀ او، می تواند معنابخشی به رنج باشد. معناداری رنج خواهد توانست به رابطه او با خدا از سر نو معنا ببخشد و ایمان او را حفظ کند. در این مقاله به معرفی و تحلیل معانی رنج که الاهیدانان مبتنی بر کتاب مقدس مسیحی در پاسخ به مسألۀ اگزیستانسی شر یافته اند می پردازیم.}, keywords_fa = {الاهیات نقلی مسیحی,مسألۀ اگزیستانسیالیستی شر,مسألۀ رنج,معنای زندگی}, url = {https://journal.philor.org/article_246776.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_246776_5bbf5bf34751a819e2ec2d1dcb26dbba.pdf} } @article { author = {heidarifard, mohammad and forghani, mohamad kazem}, title = {Mulla Sadra and Ibn Arabi on Sustainability in Retribution}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {4}, pages = {39-59}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {The problem of eternity of the soul in the hell, and sustainability in the divine punishment is among the most important theological and doctrinal issues which has drawn the attention of Muslim thinkers from the beginning. Mulla Sadra indicated the problems concerning the issue, and tried to answer them. He wants to prove the sustainability of unbelievers in the hell, so he rejects any kind of account which holds punishment un-sustainability. But as the article points out, his proof is insufficient and could not yield the sustainability. }, keywords = {Mulla sadra,Ibn Arabi,sustainability of soul,nature changing,divine punishment}, title_fa = {خلود در عذاب از دیدگاه ملاصدرا و ابن عربی}, abstract_fa = {مسئلة جاودانگی نفس در جهنم و بقا در عذاب الهی ازجمله مسائل مهم کلامی و اعتقادی است که از همان آغاز، توجه بسیاری از متفکرین مسلمان را به خود جلب کرده است. در این میان ملاصدرا به اشکالاتی که در باب خلود در عذاب وجود دارد اشاره می‌کند و سعی کرده است با پاسخ‌دادن به آن‌ها و اثبات خلود برخی از کفار در جهنم، هرگونه اندیشة مبنی بر عدم خلود را رد کند. اما به نظر نگارنده پاسخ وی ناکافی بوده و نمی‌تواند عقیده به خلود را ثابت کند. بنابراین با ردشدن استدلالاتی که ملاصدرا بر خلود در عذاب کرده، این مسئله توجیهی عقلی نخواهد یافت و صحت آن منوط به پذیرش نصوص دینی خواهد بود. اما ابن عربی بر خلاف ملاصدرا سعی کرده با تأویل آیاتی که به مسئلة خلود جهنمیان در عذاب اشاره کرده‌اند، راهی برای رهایی از مسئلة خلود بیابد}, keywords_fa = {ملاصدرا,ابن عربی,خلود نفس,تغییر طبیعت,عذاب الهی}, url = {https://journal.philor.org/article_246777.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_246777_454eb9e63b23b3a0636115929641a732.pdf} } @article { author = {ROSTAMI JALILIAN,, HOSSEIN}, title = {Heidegger’s Critique on the Onto-Theo-Logical Constitution of Metaphysics in Hegel’s Philosophy;Review and valuation}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {4}, pages = {61-80}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {This paper reviews and evaluates the Heidegger's lecture course titled ‘identity and difference’ about Hegel's philosophy. This study has attempted to explain Heidegger's understanding of the basic components of Hegel's thoughts concerning ‘the problem of identity and difference’ ‘a principle of thought’ and ‘the onto-theo-logical constitution of Metaphysics’ and the relation between modern metaphysics and nihilism at the result of that. According to Heidegger, Hegel's metaphysics is onto-theo-logic and his principle of thought absolutely appears as absolute idea. And also the modern nihilism is raised as the consequence of this thinking about metaphysics. But Heidegger attempts to resolve the problem of identity and difference by a thought which called ereignis. At the end I conclude that Heidegger pattern for the problem of identity and difference cannot completely resolve all contradictions. However, his thinking about the emergence of  ‘full and pure Being’ can promised new landscape in which Being appear in its unconditional form and it is the only way to save us from the concealment of locus of the sacred.}, keywords = {Hegel,identity and difference,Heidegger,Metaphysics,Ereignis,technology}, title_fa = {بررسی نقد هیدگر از بنیاد وجودشناختی- الهیاتی متافیزیک در فلسفة هگل}, abstract_fa = {این مقاله در پی شرح و بررسی درس‌گفتار هیدگر تحت عنوان این‌همانی و تفاوت دربارة فلسفة هگل است. در این بررسی کوشیده شده است تا درک و فهم هیدگر دربارة مؤلفه‌های اصلی تفکر هگل در باب «مسئلة این‌همانی و تفاوت»، اصل این‌همانی، و تقوم وجودشناختی ـ الهیاتی متافیزیک نزد هگل، و نسبت بین متافیزیک دورة جدید و نیست‌انگاری حاصل از آن بیان شود. از نظر هیدگر، ‌متافیزیک هگل، انتو ـ تئوـ لوژیک یا به عبارتی وجودشناختی ـ‌ الهیاتی است و اصل این‌همانی در تفکر او مطلقاً به صورت روح ظاهر می‌شود و نیست‌انگاری دورة جدید نیز حاصل این نحوة نگرش او در باب متافیزیک است؛ اما هیدگر خود درصدد است که مسئلة این‌همانی و تفاوت را با تفکر موسوم به حدوث حل و فصل کند. در پایان نتیجه گرفته می‌شود که الگوی هیدگر در باب این‌همانی و تفاوت نیز نمی‌تواند تمامی تعارضات مربوطه را کاملاً برطرف کند. البته تفکر او در باب ظهور «تام و خالص وجود» نویدبخش ظهور افقی است که حق یا هستی به وجه لابشرط خود تجلی می‌کند که یگانه راه نجات ما از فروبستگی ساحت قدس است.}, keywords_fa = {هگل,این‌همانی و تفاوت,هیدگر,متافیزیک,حدوث,تکنولوژی}, url = {https://journal.philor.org/article_246778.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_246778_563169d55de3254d4f647337e3ba10c3.pdf} } @article { author = {raghebi, kazem and Alizamani, Amir Abbas}, title = {C. S. Lewis's Moral Argument for the Existence of God; Review and Explanation ‘Objectivism and Theistic View to Universe’}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {4}, pages = {81-105}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {In recent years, different versions of the moral argument for existence of God are formed and presented. The argument from moral objectivism of CS Lewis is one of them. Lewis by appealing to the common moral orders and laws in human life and by considering ethical Quarrelling, moral criticism, and human excuses when he or she is failed to obey moral laws, asserts the objectivity of moral orders and values. Then he establishes the basis of his moral argument regarding the difference between the nature of the moral law and natural law. While Lewis seeks for the basis of the objective moral rules he shows that the only real basis for moral judgments is a great mind. This Article reviews lewis's moral argument and then evaluates it.}, keywords = {The moral argument for the existence of God,Moral objectivism,C. S. Lewis,Moral Values,Theistic View to Universe,Evolutionary Moral}, title_fa = {تقریر و تبیین استدلال‌های اخلاقی سی. اس. لوئیس بر وجود خدا «عینیت‌گرایی و نگاه مؤمنانه به عالم هستی»}, abstract_fa = {در سال‌های اخیر تقریرهای متفاوتی از استدلال اخلاقی بر وجود خدا شکل گرفته است. یکی از این تقریرها، استدلال از طریق عینیت‌گرایی اخلاقیِ سی. اس. لوئیس است؛ لوئیس با توسل به احکام و قوانین اخلاقی متداول در حیات انسانی و با توجه به مجادلات اخلاقی، انتقادات اخلاقی، و عذرآوری انسان هنگام عمل‌نکردن به قوانین اخلاقی، که همه روزه برای انسان روی می‌دهد، وجود عینی ارزش‌ها و قوانین اخلاقی را اثبات می‌کند و سپس با توجه به تفاوت ماهیت قوانین اخلاقی و قوانین طبیعی، بنیان استدلال اخلاقی خویش را پایه‌گذاری می‌کند. لوئیس در جست‌وجوی مبنا و اساس این قوانین عینی اخلاقی، ذهنی عالی را به عنوان یگانه مبنای حقیقی احکام اخلاقی اثبات می‌کند. این مقاله به تقریر و تبیین استدلال اخلاقی لوئیس می‌پردازد و در پایان به نقد و بررسی آن خواهد پرداخت.}, keywords_fa = {استدلال اخلاقی بر وجود خدا,عینیت‌گرایی اخلاقی,سی. اس. لوئیس,ارزش‌های اخلاقی,نگاه مؤمنانه به عالم هستی,اخلاق تکامل‌گرایانه}, url = {https://journal.philor.org/article_246779.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_246779_2c211d052aba751ecd0475349fb24a93.pdf} } @article { author = {Karami, Karim}, title = {A Critical Analysis of Neurological Study of Religious Experience: Problems and Limitations}, journal = {Jostarha-ye Falsafe-ye Din}, volume = {2}, number = {4}, pages = {107-133}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute For Philosophy of Religion}, issn = {238-07X}, eissn = {2383-0778}, doi = {}, abstract = {The nature and possible neural correlations of religious experience is one of the latest fields of study in the neurological studies. Neuroscientists in this field are attempting to achieve exact understanding of the nature of religious experience as a cognitive function through the study of mediating structures which lead to religious experiences emergence. In This article considering neurological studies of religious experience, two prevailing approaches in this field of study are discussed. In the first approach, religious experience is considered as malfunction of neural structures, and in the second one it is the result of natural process of neural structures of brain. While reviewing neurological studies that have done in these approaches, we analyze and criticize the neurological study of religious experience under five titles, the aim and domain of the study, the conceptual vastness of religious experience, first-person orientation of religious experience, the ontological distinction, and the complexity of performance and neural structure of brain. It seems that neurological study of religious experience is faced with numerous problems and limitations}, keywords = {Neurological Study,Religious experience,neural correlates of religious experience,problems and limitations of neurological study of religious experience}, title_fa = {نقد و بررسی مطالعات عصب شناختی تجربه دینی : مسائل و محدودیت ها}, abstract_fa = {یکی از حوزه های متاخر مطالعات عصب شناختی ، بررسی ماهیت تجربه دینی و ملازم های محتمل عصبی آن است. عصب شناسان در این حوزه مطالعاتی در صدند با بررسی ساختار‌های عصبی میانجی در بروز تجربه دینی ، فهم دقیقی از ماهیت تجارب دینی به عنوان یک عمل شناختی بدست آورند. این مقاله با بررسی مطالعات عصب شناختی تجربه دینی ، دو رویکرد غالب در چنین مطالعاتی را رصد می‌‌کند. رویکرد نخست، تجربه دینی را به عنوان عملکرد نادرست ساختار عصبی و رویکرد دوم تجربه دینی را ماحصل عملکرد طبیعی ساختار عصبی مغز در نظر می‌گیرد. در ادامه، با ارایه گزارشی از مجموعه مطالعات صورت گرفته در ذیل این دو رویکرد ، به پنچ چالش عمده در مطالعات عصب شناختی تجربه دینی اشاره خواهد شد .}, keywords_fa = {مطالعات عصب شناختی,تجربه دینی,ملازم های عصبی تجربه دینی,چالش های مطالعه عصب شناختی تجربه دینی}, url = {https://journal.philor.org/article_246780.html}, eprint = {https://journal.philor.org/article_246780_cd2038a67e75d95575805a7f9a7aa574.pdf} }